Ditt usynlige konkurransefortrinn» en innovasjonskultur bygget på din egen innovasjonsintensjon.
I dagens forretningslandskap er konkurransefortrinn midlertidige. Produkter, tjenester og forretningsmodeller blir raskt utdatert. Det eneste varige konkurransefortrinnet er kultur, og spesielt en innovasjonskultur.Først må jeg få skryte av Soren Kaplan og hans bidrag i å sette søkelys på hvordan en innovasjonskultur er ditt eneste varige komparative fortrinn.
I dagens forretningslandskap er konkurransefortrinn midlertidige. Produkter, tjenester og forretningsmodeller blir raskt utdatert. Det eneste varige konkurransefortrinnet er kultur, og spesielt en innovasjonskultur.
Boken The Invisible Advantage forklarer hvordan organisasjoner kan utvikle en kultur som fremmer kreativitet, entreprenørskap og bærekraftig vekst. Den argumenterer for at innovasjon ikke skjer gjennom rigide prosesser og strukturer, men gjennom en balansert tilnærming som kombinerer inkrementell, vedvarende og disruptiv innovasjon.
Forfatteren viser hvordan Silicon Valley selskaper som Netflix og Apple lykkes ved å integrere innovasjon i kulturen, snarere enn å behandle det som et eget initiativ. I Norge er Finn.no og Vips gode eksempler. Boken gir også praktiske rammeverk for hvordan organisasjoner kan skape en felles innovasjonsintensjon som gir retning og mening til innovasjonsarbeidet.
Hovedpoenger:
- Kultur er den eneste bærekraftige konkurransefordelen
- Innovasjon krever en balansert strategi. Ikke bare store, "disruptive" ideer
- Innovasjonsintensjon gir retning og forankring i hele organisasjonen
- Bedrifter må skape rammer for eksperimentering og læring. Ikke eliminere usikkerhet
Boken argumenterer for at organisasjoner må tilpasse innovasjon til sin egen unike kontekst, og ikke bare kopiere best practices fra andre. Innovasjon skjer når organisasjoner skaper riktige opplevelser, måler suksess på meningsfulle måter og gir ansatte rom til å eksperimentere uten frykt for å mislykkes.
Kort sagt: Bedrifter som fokuserer på å bygge en innovasjonskultur fremfor å jage disruptiv innovasjon, vil være bedre rustet for å skape varig vekst og konkurransekraft.
I uke som kommer vil jeg ha fokus på en artikkelserie som bistår dere med å skape deres egen innovasjonsintensjon.
Oppsummering: Innovasjon trenger en retning for å lykkes
Innovasjonsintensjon handler om å gi innovasjon en klar mening og strategi.
Når organisasjonen vet hvorfor de innoverer, skapes det felles eierskap og bedre resultater.
Uten retning blir innovasjon ineffektiv og uforankret. Hva tenker du? Har du opplevd innovasjon som er godt forankret eller sett eksempler på innovasjon uten retning?
